روستاتیش logo 2

پروژه حفاظت از فوک خزری

فوک خزری تنها پستاندار دریاچه‌ کاسپین، در معرض انقراض است. به طوری که از اوایل قرن بیستم تاکنون بیش از 90 درصد فوک‌های خزری را از دست داده‌ایم. انقراض فوک‌های خزری و صدمه‌ جدی به جمعیت این گونه به‌عنوان سمبل سلامت دریاچه‌ کاسپین، نشانگر وضعیت نامناسب و آژیر خطر برای کل مجموعه است.
عوامل متعددی این گونه جانوری را در معرض انقراض قرار داده. عواملی مانند شکار توسط انسان، بیماری‌، آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش منابع غذایی، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی. اما در میان همه این عوامل،‌ نقش تخریبی و تاثیرگذار انسان مهمترین عامل کاهش شدید جمعیت این گونه جانوری است.
«مرکز حفاظت فوك خزري» در سال ٢٠٠٨ در پي انتشار نتايج به دست آمده از وضعيت جمعيت اين گونه، به‌عنوان اولین و تنها مجموعه‌ موجود در حوزه دریاچه‌ کاسپین، در کشور ایران شروع به فعالیت کرده است. این مرکز فعالیت خود را در سواحل بندر ترکمن شروع و فعالیت خود را طی این سال‌ها توسعه داده است.
از دستاوردهای مهم این گروه، مداوا و رهاسازی تعداد زیادی فک است. فعالیت‌های این مرکز در بخش‌های امداد و نجات، آموزش، پژوهش، فرهنگی و هنری و بین‌المللی در حال اجرا و گسترش است.
مرکز حفاظت فوك خزري، در این سال‌ها با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي ماهيگيران، اهالي بومي، كودكان و نوجوانان، داوطلبان، جوامع دانشگاهي و سازمان‌هاي دولتی و مردم‌نهاد به فرهنگ‌سازی پرداخته است. همچنین اقدامات دیگری مانند راه‌اندازی کمپین مردمی قطع شکار فوک خزری در کشور روسیه و موفقیت آن با جمع آوری بیش از 300 هزارامضا از سراسر دنیا در سال 2018 از فعاليت‌هاي صورت گرفته توسط این مركز بوده است.
از دیگر اقدامات این مرکز می‌توان به اقداماتی نظیر مشاوره و نظارت برای احداث دومین مرکزحفاظت فوک خزری در کشور قزاقستان و ارتباط و همکاری با سایرکشورهای حوزه‌ کاسپین، چاپ مقالات علمی متعدد، همکاری با نمایندگان سازمان ملل در ایران، حضور كارشناسان مركز در برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني، مصاحبه با نشريات و خبرگزاري‌هاي مختلف داخلي، استفاده از ظرفيت‌هاي فضاي مجازي، توليد و تهيه ابزارهاي آموزشي از جمله كتاب، پوستر، بروشور، هدایای تبلیغاتی و…، شركت در نمايشگاه‌هاي مختلف، جلب همياري هنرمندان و افراد سرشناس جهت معرفي فوك خزري، كمك به ساخت فيلم‌هاي مستند و آموزش و همياري هنرمندان بومی به منظور توليد صنايع دستي خاص منطقه با موضوع فوک خزری در جهت افزايش آگاهي عمومي اشاره کرد.
همچنین این مرکز جهت توانمندسازی جامعه‌ بومی در کارگاه‌های آموزشی متعدد با آموزش و نظارت مستقیم، محصولاتی را جهت معرفی و حفاظت این گونه، توسط بانوان بومی تولید می‌کند. عروسک “کوشا” به‌عنوان یکی از محصولات این مرکز و بخشی از پروژه‌ حفاظت فوک خزری، با هدف ایجاد اشتغال برای بانوان بومی استان‌های شمالی و به‌عنوان ابزاری آموزشی جهت آشنایی و آگاهی‌رسانی در مورد این گونه‌ ارزشمند برای رده‌های سنی مختلف است. همچنین سود حاصل از فروش این عروسک‌ها به پروژه حفاظت از فوک خزری تعلق می‌گیرد.
شما می‌توانید با خرید این عروسک در حفاظت فوک‌های خزری و پایداری اشتغال بانوان حاشیه دریای خزر شریک باشید.

پروژه فوک خزری به روایت تصویر

عروسکهای فک خزری
چی می خواد بگه؟
قبل
بعدی

منو اصلی