نوروز در مناطق مختلف ایران چگونه است؟

نوروز در مناطق مختلف ایران چگونه است؟

 

نوروز یکی از بزرگترین و مهمترین جشن‌های ایرانی است. این جشن از لحظه اعتدال بهار شروع می‌شود و سیزده روز به طول می‌انجامد. در علم نجوم، اعتدال بهاری به زمانی گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به شمال آسمان می‌رسد. این لحظه در تقویم هجری شمسی مصادف است با اولین روز از فروردین.

نوروز در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که از تقویم هجری خورشیدی استفاده می‌کنند، رواج دارد و به عنوان آغاز سال نو نیز هست.

مردم ایران در ایام نوروز لباس نو به تن می‌کنند، از زیورآلات زیبا استفاده می‌کنند و به دیدار عزیزان خود می‌روند.

اقوام و مردم مناطق مختلف ایران با آداب و رسوم خاص خودشان از نوروز و بهار استقبال می‌کنند. در ادامه به معرفی کوتاهی از این آداب و رسوم پرداخته‌ایم.

بنر-صفحه-زیورآلات

 درباره نوروزخوانی در مازندران چه می‌دانید؟

در مازندران از پانزده روز پیش از عید نوروز مراسم نوروزخوانی آغاز می‌شود. نوروزخوانی به این صورت است که یک عده نوروزخوان به منازل مردم می‌روند و با خواندن ترانه‌های محلی، فرارسیدن سال نو و بهار را مژده می‌دهند.

نوروزخوانان چند نفر هستند؛ شخصی که اشعار را می‌خواند، شخصی که ساز می‌زند و شخصی که هدایای مردم را جمع‌آوری می‌کند.

یکی از شعرهایی که نوروزخوانان می‌خوانند، شعر زیر است:

باد بهارون بیمو/ نوروز سلطون بیمو/ مژده دهید به دوستان/ گل به گلستون اومد/ بهار آمد بهارآمد خوش آمد/ علی با ذوالفقار آمد، خوش آمد/ نورزتان نوروز دیگر/ شما را سال نو باشد مبارک

همدان و «علی صلواتی»

علی صلواتی در همدان به کسی می‌گفتند که از حدود یک هفته پیش از بهار (و حتی در ایام نوروز)، قبل از طلوع آفتاب به راه می‌افتاد و با نوایی آهنگین می‌خواند:

ای دل دمی بیدار شو

گر مسّی (مستی)، هوشیارشو

گر  خوابی، بیدارشو

و بدین ترتیب مردم را برای خواندن نماز صبح از خواب بیدار می‌کرد.

dav

کوسه و زن کوسه در همدان

یکی دیگر از مراسم پیش از نوروز که در همدان برگزار می‌شد، مراسم کوسه و زن کوسه بود. کوسه و زن کوسه در نقش زن و شوهر چوپان ظاهر می‌شوند. آنها با ساز و دهل به شهر می‌آیند و وارد حیاط خانه اعیان و اشراف می‌شوند. کوسه و زن کوسه در محوطه حیاط خانه شروع به حرکات جالب و خنده‌دار می‌کردند. صاحبخانه نیز در حد وسع خود کمکی نقدی یا غیرنقدی به کوسه و زن کوسه می‌کرد.

نوروز در روستاهای سیستان و بلوچستان

در دو منطقه سرحد و مکران رسم بر این بود که در ایام نوروز، سرمه‌سایی می‌کردند. در قدیم زنان بلوچ سنگ سرمه را با دست روی سنگ دیگری می‌ساییدند و در ظرفی به نام سرمه‌دان نگهداری می‌کردند، سپس این سرمه‌ها را در لحظه سال تحویل به دختران خود عیدی می‌دادند.

مراسم علفه در سیستان

در سیستان روز قبل از عید را روز «علفه» می‌نامند. در این مراسم مردم به مزارع می‌روند و دسته‌ای جو خوشه نداده را می‌چینند و بر سر در اتاقشان آویزان می‌نمایند. در این روز بیشتر خانه‌ها بوی کلوچه می‌دهند. طبق باور مردم این منطقه روز علفه، روز گرامیداشت بی‌بی نوروز است و معتقند که او در این روز به تمام خانه‌ها سرک می‌کشد.

1 (1)

نوروز در کرمان چگونه است

در قدیم در کرمان رسم بود که دعای مخصوص تحویل سال را با زعفران و گلاب بر بدنه یک کاسه چینی می‌نوشتند و سپس در آن شربت درست می‌کردند و به نیت سلامتی اعضای خانواده در طول سال آن را می‌نوشیدند.

بسیاری از مردم کرمان قبل از عید به تعداد افراد خانواده سبزه درست می‌کنند. در قدیم، قبل از عید، تکه‌ای سبزه از باغ یا بیابان به خانه می‌آوردند و آن را با گل بالای سر در منزلشان می‌چسباندند و معتقد بودند که خوش یمن است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی