گزارش نشست «پیدا و پنهان محرومیت از تحصیل»

  نشست «پیدا و پنهان محرومیت از تحصیل» در تاریخ 13 شهریور 1402 به دو صورت آنلاین و حضوری توسط روستاتیش برگزار شد. 

  در این نشست دکتر رضا امیدی حضور یافت و درباره عوامل تاثیرگذار بر ترک تحصیل توضیح داد. در ادامه نشست مینا کامران درباره فعالیت‌های روستاتیش در زمینه آموزش توضیح داد و در نهایت حضار به گفتگو درباره مسائل آموزش پرداختند.

در آغاز نشست؛ رابطه روستاتیش و مسائل تحصیلی

          در آغاز میلاد صفایی مجری نشست، درباره اهمیت سواد و محرومیت از تحصیل با ارجاع به یونسکو تاکید کرد: «سواد، ابزار بسیار مهمی برای تحقق توسعه جوامع از طریق کاهش و به حداقل رساندن فقر، توسعه فرصت‌های دسترسی به شغل، کاهش و حرکت به سمت حذف نابرابری‌های جنسیتی، قومی و ملی، بهبود بهداشت خانواده، حرکت در مسیر توانمندسازی و در نهایت تحقق مشارکت است». با توجه به اهمیت سواد باید به این نکته نیز توجه کرد که پرداختن به حل مسئله محرومیت از تحصیل نیازمند درک بهتر از علل وقوع این مسئله در مناطق مختلف است بنابراین برای آنکه گام‌های موثرتری برداریم و در سطوح سیاست‌گذاری و اقدام بهتر عمل کنیم؛ نیازمند بدست آوردن شناخت و به اشتراک‌گذاری تجربیات خود هستیم. روستاتیش به عنوان کارآفرینی اجتماعی با برگزاری این نشست قصد داشته محلی را برای به اشتراک‌گذاری این تجربیات گوناگون فراهم کند؛ و از آن جهت که خود روستاتیش نیز در این زمینه پروژه‌های اختصاصی دارد، تجربیات خود را نیز به اشتراک گذارد.

تولد روستاتیش؛ به عنوان کارآفرینی اجتماعی

          احسان مهتدی از میزبانان نشست، در آغاز دربارۀ روستاتیش و سرآغاز شکل‌گیری آن سخن گفت، از آن رو که روستاتیش اولین گزارش سالیانه خود را پس از سه سال منتشر کرده است؛ نیاز بود تا در کنار صحبت درباره گزارش بار دیگر به معرفی روستاتیش و بپردازد. درباره پرسش‌هایی که زمینه تولد روستاتیش را فراهم کرده‌اند؛ اینکه چرا جوامع روستایی برای حل مشکلات خود نگاه به بیرون از روستا دارند؟ و چرا با اینکه محصولاتی را عرضه می‌کنند توان رقابت در بازاری بزرگ‌تر را ندارند؟ و پرسش مهم دیگر، چرا شماری از فعالیت‌های برخی سازمان‌های غیرانتفاعی پایدار نیست؟ این سه پرسش زمینه‌ای را ایجاد کرد تا نسل اول روستاتیش شکل گیرد و در کنار هم پروژه‌هایی را آغاز کنند تا باهم برای بقای روستاهای کمتر برخوردار قدم بردارند.

احسان مهتدی از تفاوت نوع کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی‌های اقتصادی گفت؛ از این رو که روستاتیش به عنوان کارآفرینی اجتماعی با بکارگیری روش تسهیلگری اجتماع محور به نیازسنجی، تسهیل، راهبری، تولید و فروش محصولات روستایی پرداخته و تلاش می‌کند با همکاری جامعه محلی روستایی به حل مسایل اقتصادی، اجتماعی موجود بپردازد. مهتدی درباره انواع فعالیت‌های روستاتیش توضیحاتی را ارائه داد و با شرح این نکته که روستاتیش چگونه با تاکید بر نظریه تغییر عمل خواهد کرد تا براساس چارچوب مشخصی قدم بردارد؛ پروژه روستاتیش در روستای پاریو چذب اندیکا را که درباره مسائلی همچون ترک تحصیل و کیفیت آموزش بود شرح داد.

روایتی از بازماندگی از تحصیل؛ فقر عامل اساسی بازماندگی از تحصیل

          در ادامه نشست دکتر رضا امیدی سخنران بخش اول نشست بود که صحبت‌های خود را با روایتی شخصی درباره محرومیت از تحصیل آغاز کرد. «من به اعتبار آن که در سازمان برنامه ریزی و بودجه بندرعباس کار می‌کردم، مسئول فنی گردآوری اطلاعات متعدد بودم. در یکی از روستاهایی که رفته بودم، با فردی مواجه شدم که اطلاعات اقتصادی را به من تحویل داد. وقتی با هم وارد مکالمه شدیم متوجه شدم از 6 فرزندی که دارد، 3 فرزندش که به سن مدرسه رسیده بودند هیچ کدام سنشان با پایه تحصیلی تناسب نداشت. از او جویا شدم و متوجه شدم یکی از دخترانش تنها 3 سال به مدرسه نرفته است چرا که کفش نداشته و با دمپایی اجازه ورود به مدرسه به وی داده نشده، این خاطره در ذهن من نقش بست». رضا امیدی اشاره کرد که در گذشته نه چندان دور این موارد کمتر دیده می‌شد اما در سال‌های اخیر بخصوص در 7 سال اخیر که با دو جهش فقر مواجه بودیم در حال حاضر یکی از عوامل اصلی بازماندگی از تحصیل فقر خانواده است.

کاهش ساعات حضور در مدرسه؛ عاملی که به آن کمتر پرداخته شده

          دکتر امیدی در ادامه به این مسئله اشاره کردند که بیشترین میزان بازماندگی از تحصیل در مقطع تحصیلی متوسطه اول است، معمولاً در برخی مناطق مثلاً قسمت‌های جنوبی ایران که فصل برداشت صیفی جات به پاییز و زمستان برمی‌گردد با عدم حضور بسیار دانش‌آموزان پسر در مدارس همراه است، در برخی استان‌ها این مسئله دیده نمی‌شود با این حال در برخی استان‌ها که فقیرنشین‌های بیشتری دارند این شکل از محرومیت از تحصیل بیشتر دیده می‌شود. تداوم این مسائل با افزایش ترک تحصیل همراه شده است.

دسترسی به مدارس؛ عاملی برای تغییرات اجتماعی است.

دکتر امیدی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که دسترسی به مدارس چگونه موجب شکل‌گیری تغییرات در سطح فرهنگی شده است. امیدی از تجربیات شخصی گفت که چگونه در مناطقی که مدارس ساخته می‌شد به همراه آن سن ازدواج نیز بالاتر می‌رفت.

مدرسه سازی؛ وظیفه‌ای که دولت از آن شانه خالی می‌کند.

دکتر امیدی با ارجاع به گزارش‌ای که در دبیرخانه مقابله با فقر نوشته شده است توضیح داد که از سال‌های 1396 به بعد ردیف بودجه‌ای در موضوع مدرسه‌سازی وجود دارد که دولت پرداخت بودجه خود را منوط به پرداخت وجه‌ای از خیرین مدرسه‌ساز کرده است. به بیان ساده‌تر، دولت زمانی در ساخت مدرسه همراهی می‌کند که خیرین 20 تا 30 درصد هزینه ساخت مدرسه‌ای را داده باشند و پس از آن دولت باقی هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. و امسال در سال 1402 این پرداخت‌ها به 60 درصد رسیده است و استان‌ها را با مسابقه‌ای همراه کرده است که در حال جذب بیشتر خیرین مدرسه ساز هستند. در نهایت باید گفت دسترسی به مدارس محدود است و به میزان نیازی که به مدرسه داریم، مدرسه ساخته نمی‌شود.

شتاب آموزش خصوصی در ایران

          دکتر امیدی درباره سرعت گرفتن آموزش خصوصی در ایران به نسبت باقی کشورها گفت: «در ایران آموزش خصوصی 1.5 برابر امریکا و 2 برابر انگلستان است. این کشورها در حال عقب‌نشینی از این موضوع هستند، اما ما همچنان روی آموزش خصوصی تاکید می‌کنیم». از این نظر که مدارس کمتری در ایران موجود است تراکم کلاس‌ها عاملی مهم شده است بنابراین خانواده‌هایی که توانایی پرداخت شهریه مدارس خصوصی را دارند به این نوع مدارس روی می‌آورند.

مدارس شبانه و کارکرد چندگانه

حذف برخی سیاست‌ها همچون برطرف کردن ایاب و ذهاب توسط دولت برای افرادی که به مدرسه دسترسی ندارند؛ معمولاً برای مناطقی که دسترسی نیست و تعداد افراد به قدری نیست که توجیه داشته باشد و مدرسه‌ای ساخته شود در این هنگام دولت وظیفه داشت که مدارس شبانه روزی را در شهرها یا در روستاهای بزرگ تاسیس می‌کردند. یکی از مزیت‌های مدارس شبانه روزی جدای از کارکرد اصلی خودشان نه تنها دسترسی به آموزش را برطرف می‌کردند که برای خانواده‌های فقیر از این حیث که تغذیه دانش‌آموزان را فراهم می‌کردند امیدبخش بودند به نحوی این مدارس کارکرد چندوجهی پیدا می‌کردند و در برطرف کردن سوء تغذیه نیز به خانواده‌ها کمک می‌کردند. امروزه حذف این سیاست‌ها به در دسترس بودن آموزش آسیب زده است.

سیاست‌هایی که به ضرر مناطق محروم تمام شد.

امروزه به بهانه پراکندگی جمعیت و در ادامه آن کاهش هزینه‌های آموزشی، سیاست مدارس شبانه روزی را کنار گذاشته‌اند و جایگزین آن خرید خدمات آموزشی شد که به پیمانکار‌های خصوصی سپرده شد؛ این سیاست از آن رو که هزینه‌ها را کاهش‌ می‌دهد در شهرهای بزرگ نیز رایج شده است. به بیان ساده‌تر آموزش دانش‌آموزان پراکنده مناطقی را به پیمانکاری می‌سپارند در همین راستا با حداقل آموزشی افرادی را به مناطق می فرستند با حقوق اندک و بدون بیمه یا تنها بر طبق زمان تدریس بیمه پرداخت می‌شود. بر اساس آخرین آمار در سال 1396 ، 4.5 درصد دانش‌آموزان کشور تحت پوشش برنامه خرید خدمات آموزشی بودند. این برنامه به شدت کیفیت آموزش را کاهش داد و کارکردهای مختلف مدارس شبانه روزی را نیز از بین برد. از جانب دیگر توزیع منابع دولت را به شدت نابرابر به نسبت مناطق محروم می‌کند چرا که هر چه ما به سمت مناطق محروم می‌رویم ساز و کارهای ارزان قیمت در آنجا وجود دارد.

فرهنگ سمت عرضه آموزشی را در نظر گیریم.

          دکتر امیدی با اشاره به تحقیقی که در سال‌های 1392 انجام داده بود به این مسئله اشاره کرد که عامل ترک تحصیل برخی از مدارس فرهنگ آموزش و سیستم مدارس است چرا که با تمسخر لهجه دانش‌آموزان یا موارد این چنینی دانش‌آموزان رغبت به تحصیل را از دست می‌دهند. برخی از سازمان‌های حمایتی نیز به این قضیه دامن زدند و زمینه‌ساز طرد تحصیلی شدند.

 

بخش دوم نشست؛ با روایات در قلب مسائل آموزشی

          مینا کامران در آغاز بخش دوم نشست درباره پروژه‌های آموزشی روستاتیش توضیح داد. مینا کامران در ارائه‌های خود بر این قضیه تاکید کرد که دلایل پنهانی و محلی نیز وجود دارد که نادیده گرفته می‌شوند. دلایلی که بدون بررسی آن‌ها تغییرات موثر و پایدار نمی‌مانند.

تفاوت زبانی عاملی که کمتر به آن توجه می‌شود.

مینا کامران برای ورود به روایت‌های آموزشی روستاتیش با روستای کهنانی‌کش آغاز کرد. کامران توضیح داد که پس از آنکه دسترسی کودکان با پیگیری ساخت مدرسه برطرف شد؛ با عاملی جدید رو به رو شدند که تا قبل از آن خود را پنهان کرده بود. بی‌انگیزگی دانش‌آموزان به نسبت تحصیل موجب ترک تحصیل برخی از دانش‌آموزان می‌شد با این که دسترسی به مدرسه فراهم شده بود اما این بی‌انگیزگی خود عامل جدیدی می‌شد که دانش‌آموزان را از ادامه تحصیل دور می‌کرد. پس از مطالعاتی کوتاه درباره این بی‌انگیزگی، روستاتیش متوجه این عامل شد که دانش‌آموزان بخش عمده‌ای از دروس را درک نمی‌کنند، برخی دروس برای آن‌ها به نسبت تفاوت زبانی و کیفیت تحصیلی سخت‌تر از باقی مناطق می‌شد. در نهایت بی تفاوتی به نسبت ادامه تحصیل و بودن در مدرسه شکل می‌گرفت که به گفته مینا کامران «بچه‌ها با کش‌ها در کلاس بازی می‌کردند و اهمیتی به درس نمی‌دادند و تنها همین که نمره‌ای از معلم بگیرند کافی بود». از جمله اقدامات روستاتیش برای این مسئله آن بود که مشاورها و فعالینی را که به آنجا می‌فرستاد متوجه این مسئله می‌کرد تا این تفاوت‌ها را قبل از ورود درک کنند. از طرف دیگر کتاب‌خانه‌ای در آن منطقه ساخته شد و در کتابخانه به طور آموزش غیررسمی هم برای معلمان هم دانش‌آموزان کارگاه‌هایی برگزار شد.

سبک زندگی نباید عاملی برای ترک تحصیل شود.

          کامران از روستای پاریو چذب گفت؛ عشایری که تنها در مدت زمانی در این منطقه حضور دارند. بر همین اساس دسترسی به مدرسه عامل اصلی ترک تحصیل را شکل می‌داد. اما حل این مسئله وابسته به نوع زندگی ساکنین آن منطقه به سادگی با ساخت مدرسه دبیرستان برطرف نمی‌شود؛ از آن رو که اهالی آن منطقه عشایر هستند این مسئله نیازمند مطالعات جمعیتی و مردم‌شناختی از آن منطقه است تا این مسئله به طور اساسی‌تری حل شود و صرف هزینه زیاد برای مدرسه‌ای نباشد که پس از مدتی خالی از دانش‌آموز شود.

روایت ترک تحصیل پس از سه سال فعالیت مستمر

مینا کامران در این نشست به تجربیات خاصی اشاره کرد که نه تنها می‌توانند آموزنده باشند، که نشانه‌ای برای اهمیت بررسی‌های عمیق‌تر در راستای تغییرات است. روایت آموزش در تاجمیر برای مینا کامران و تیم روستاتیش سخت تمام شده بود؛ چرا که پس از سه سال کوشش در جهت تحصیل دختران و پیدا شدن پاره‌ای امید برای رفتن دختران به مدرسه شبانه‌روزی همه چیز در یک شبانه روز تغییر کرد. در روستای تاجمیر خانواده‌ها اجازه تحصیل دختران خود را در مدرسه شبانه‌روزی نمی‌دادند، بر همین اساس روستاتیش سعی کرد مدرسه‌ای آنلاین در روستا شکل دهد و دانش‌آموزان به شیوه مجازی تحصیل را ادامه دهند. با اینکه روند فارغ التحصیلان و جذب محصلین هر ساله بهتر می‌شد و در ادامه خانواده‌ها پس از جلسات مشارکتی راغب به ادامه تحصیل دختران در مدرسه شبانه‌روزی شدند؛ پس از اتفاقات سال 1401 به ناگهان از تصمیم خود بازگشتند. اما پس از یک سال بارقه امیدی روشن شد، و یکی از خانواده‌ها به ادامه تحصیل فرزند خود نیز راغب شد.

زیرساخت اساسی آموزش؛ آموزش ابتدایی

مینا کامران آخرین روایت خود را با روستای سیدبار تمام کرد؛ نمونه دیگری که دانش‌آموزان با اینکه میل به ادامه تحصیل دارند اما به دلیل تفاوت زبانی با کتاب‌های درسی با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. و از طرف دیگر به علت کیفیت پایین آموزش در برخی مناطق، دانش‌آموزان درگیر مسائل پایه‌ای در برخی دروس هستند. روستاتیش سعی کرد با ارسال مشاور به دانش‌آموزان دبیرستانی یاری رساند اما به این مسئله نیز پی برد که تمرکز بر مسائل آموزشی در مقاطع ابتدایی بسیار نیاز بزرگی است که باید از جانبی هم در سیاست‌گذاری‌ها به آن توجه کرد، هم از نظر اقدامات نهادهای مختلف دیگر پنهان نماند.

خلاصۀ آنچه در این نشست گفته شد.

          از نظر دکتر امیدی، فقر خانواده‌ها مهمترین دلیل بازماندگی از تحصیل است؛ اما عامل‌های دیگری نیز وجود دارند که موجب بازماندگی از تحصیل می‌شوند و از این موارد می‌توان به کاهش ساعت ماندن در مدارس در بین مناطقی اشاره کرد که فصل برداشت محصولات کشاورزی در آن مناطق مصادف با فصول سال تحصیلی هستند. از جانب دیگر برخی سیاست‌هایی که از جانب دولت کنار گذاشته شد دسترسی به مدارس را سخت‌تر کرد؛ یکی از این سیاست‌ها که موجبات تحصیل گروه‌های فقیر را نیز آماده می‌کرد؛ مدارس شبانه روزی بودند چرا که کارکردی چندبعدی داشتند و جدای از مدرسه تغذیه و محل اسکان را نیز فراهم می‌کردند، امروزه با کمتر شدن این مدارس و جایگزینی سیاست‌هایی مثل خرید محصولات آموزشی به ضرر گروه‌های کمتر برخوردار تمام شده است. جدای از این مسائل دسترسی به مدارس کمتر شده است و آمارها نشان می‌دهند که دولت بودجه کمتری را به نسبت سال‌های قبل به ساخت مدارس اختصاص می‌دهد در نتیجه دولت از بار مسئولیت اساسی خود شانه خالی کرده است.

          مینا کامران نیز با استفاده از روایات به اهمیت دلایل محلی در محرومیت از تحصیل پرداخت. از این نظر که جدای از دلایل کلان که شرایط تحصیلی را برای گروه‌های آسیب‌پذیرتر بیشتر کرده است؛ دلایل محلی نیز باید توجه کرد چرا که در نهایت دلایل خاص و عام مکمل هم می‌شوند و ادامه تحصیل را برای برخی گروه‌ها سخت و ناممکن می‌کنند. از جمله دلایلی که در روایات مینا کامران نهفته بود مسئله زبان مادری، تفاوت سبک و شیوه زندگی، کیفیت ضعیف آموزش و وقوع اتفاقات متفرقه خارج از کنترل؛ اما همه این دلایل فقط نمونه‌هایی هستند که کامران به آن‌ها اشاره کرد تا اهمیت بررسی‌های خرد را گوشزد کند.

در آخر باید گفت؛ محرومیت از تحصیل معضلی که جامعه را آسیب‌پذیر می‌کند.

          امروزه بر کسی پوشیده نیست که دسترسی به آموزش از حقوق اساسی افراد است و برخورداری از آموزش همگانی موجب شکوفایی استعدادهای متنوع‌ای می‌شود. محرومیت از تحصیل یکی از معضلاتی است که نهادهای آموزشی مختلفی سعی در حل آن دارند؛ با این حال این معضل به سادگی برطرف نمی‌شود چرا که عوامل پیدا و پنهان بسیاری حول محور این مسئله وجود دارد. برای حل این معضل بدون بررسی و در نظر داشتن عوامل، موفقیتی حاصل نمی‌شود. تیم روستاتیش قصد داشت با برگزاری نشست، زمینه را برای گفتگو درباره بخشی از این عوامل فراهم کند تا در کنار هم به برخی از عوامل خرد و کلان محرومیت از تحصیل توجه کنیم.

نویسنده گزارش: میلاد یزدچی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی