فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن

یکی از رسم‌های ایرانیان که از گذشته تا به امروز سینه به سینه منتقل شده است و جزئی از فرهنگ و آیین ایرانی است، عیدی دادن است. عمل عیدی دادن در بسیاری از عیدها انجام می‌شود اما پررنگ‌ترین آن در عید نوروز است. عید نوروز یا عید سال نو فرصتی است تا افراد بار دیگر به هم بگویند همدیگر را دوست دارند و این امر با دیدن هم و دادن عیدی و هدیه انجام می‌شود.

آیا دوست بدانید فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن چیست؟

رسم عیدی دادن

برای آنکه با فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن آشنا شوید با ما همراه شوید. عیدی دادن یکی از رسم و رسوم‌های متداول در بین مردمان در هر جای جهان است و قدمتی کهن در فرهنگ ایرانی دارد.
انسان موجودی اجتماعی است و ابراز محبت و علاقه بین افراد موجب تقویت ارتباط آنها با هم می‌شود. ابراز محبت به شکل‌های مختلفی بسته به رابطه و شخصیت و مواردی دیگر انجام می‌شود. یکی از راه‌های بیان محبت دادن هدیه است.
عیدی دادن هم نوعی هدیه نوروز دادن است. این رسم از ایران زمین آغاز شده و به یک فرهنگ کهن تبدیل
شده است. ایرانیان باستانی در نوروز به دوستان و آشنایان خود عیدی می‌داند و این رسم نسل به نسل منتقل شده و هر هر زمان و مکانی تغییراتی کرده است تا به شکل امروزی رسیده است.
بیان این نکته خالی از لطف نیست که از نظر روانشناسی دادن هدیه نوعی بیان محبت است و این امر موجب تحکیم روابط عاطفی، خانوادگی و اجتماعی می‌شود.

گذاشتن عیدی در سفره هفت سین

یکی از آیین کهن ایرانی سفره هفت سین است و قرن‌ها پیش هدایا و عیدی در سفره هفت سین قرار می‌گرفت و بعد از تحویل سال به خانواده داده می‌شد. به بیانی دیگر افراد بهترین نعمت‌های خداوند را در سفره هفت سین قرار می‌دادند و خدا را به خاطر داشتن چنین نعمت‌هایی شکر می‌کردند و بعد از تحویل سال این نعمت‌ها را از داخل سفره برداشته و به عزیزان خود می‌دادند.

فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن شکر و شیرینی در نوروز

ابوریحان بیرونی این چهره شناخته شده و مشهور ایرانی هم درباره فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن
صحبت کرده است. در گذشته دور به عنوان عیدی افراد به هم شکر هدیه می‌دادند.

به نقل از ابوریحان آمده است که در ایام نوروز نیشکر پیدا شد. روزی فردی نی را دید که ماده شیرینی از آن بیرون آمده است. آن را بیرون آورد و به این شکل شکر از نیشکر تولید شد. از آن روز مردم به هم شکر هدیه می‌دادند و امروزه هم  بسیاری از افراد شیرینی را به عنوان هدیه به دیگران می‌دهند.
هدیه دادن شکر در مهرگان تبدیل به یک سنت شد.

عیدی زمان قدیم چه بود؟

در گذشته عیدی دادن شکل و شمایل خود را داشت و به شکل امروزی انجام نمی‌شد. در آن زمان هر خانواه‌ای بسته به توان مالی خود عیدی می‌داد. این عیدی شامل گندم بو داده، سیب، سمنو و تخم مرغ‌های رنگ شده بود. مواردی که به عنوان عیدی برای مهمان‌ها در نظر گرفته می‌شد نمادهایی
از برکت و فراوانی هستند و به این صورت افراد برای هم طلب فراوانی و برکت می‌کردند. عیدی دادن مشابه دشت گرفتن است و همان طور که کاسب دشت روز را می‌گیرد و به آن باور دارد که می‌تواند کاسبی او را بیشتر کند، عیدی هم به افراد این حس و باو  را می‌دهد که سالی خوب و با برکت را پیش رو دارند.

فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن سکه و پول از کجا آمده است؟

فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن نزدیکی قلب‌ها و ابراز محبت است و طبق آیین بیشتر نمادهای برکت عیدی داده می‌شد. در سال ۳۰۴ میلادی در زمان شاه ساسانی هرمز دوم سکه دادن به عنوان عیدی رسم شد. تا قبل از آن کسی وجه نقد مانند سکه را عیدی نمی‌داد. بعد از آن هم این فرایند تغییرات بسیاری داشت. از حدود ۵۰ سال پیش رسم عیدی دادن به شکل پول و وجه نقد رایج شد و شکل امروزی خود را گرفت. این اتفاق را برخی از افراد خوب می‌دانند و برخی دیگر آن را مشکلی برای خانواده‌ها می‌خوانند. با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهای مالی در حال حاضر برای بسیاری از خانواده در نظر گرفتن مبلغی برای عیدی سخت و دشوار است. همچنین این امر می‌تواند موجب تجددگرایی، کدورت‌های خانوادگی و مواردی دیگر شود. همچنین این فرایند موجب فاصله گرفتن از فرهنگ و آیین می‌شود زیرا هدف اصلی این کار تغییر می‌کند. 

طبق فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن به چه کسانی باید عیدی داد؟

آیین عیدی دادن از گذشته تا به امروز به این شکل بوده و هست که بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها عیدی می‌دهند. البته این امر در مورد اعضای خانواده فرق می‌کند و اعضای خانواده هم می‌توانند همگی به هم عیدی دهند. علاوه بر اعضای خانواده و فامیل عیدی دادن به سرایدار، رفتگر محل، نگهبان و دیگر افراد جامعه در درآمد کمی دارند و زحمت زیادی می‌کشند نیز رایج است.

تهیه هدیه به عنوان عیدی

هدیه‌ای به شیرینی شکر

در ایران باستان در عید نوروز به هم شکر هدیه می‌دادند و شما هم می‌توانید به جای شکر و شیرینی، یک شیرینی طبیعی و سالم را عیدی دهید. شیره خانگی و طبیعی از جمله خوراکی‌های خوشمزه و مقوی است که می‌توان به عنوان هدیه آن را تهیه کرد. 

هدیه‌های نوروزی سازمانی

اگر قصد دارید برای تعداد بالایی از افراد هدیه نوروزی تهیه کنید، می‌توانید به سراغ عیدی‌های سازمانی بروید. مجموعه روستاتیش مدل‌های مختلفی از بسته هدیه سازمانی نوروز را تهیه کرده است و تنوع بالایی دارد. از جمله آنها می‌توان به بسته نوروز سبزه جان اشاره کرد که شامل میوه خشک، آجیل مخلوط شیرین و اردوخوری چوبی است. یک بسته بندی شیک و یک عیدی خوشمزه موجب می‌شود دریافت کننده هدیه همیشه شما را به یاد بیاورد.

زیورآلات دست ساز 

فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن کمک به همدیگر، ابراز محبت و آرزوی برکت برای هم داشتن است. حال شما با خرید محصولات زیبای دست ساز هم به سازنده آن برکت می‌رسانید و هم دریافت کننده هدیه را خوشحال می‌کنید. زیورآلات سوزن دوزی شده یکی از هدیه‌های زیبایی است که به عنوان عیدی می‌توان آن را تهیه کرد. از جمله این زیورآلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

عیدی برای کتاب‌خوان‌ها

برخی از افراد علاقه زیادی به کتاب خواندن دارند و باید ارزش و احترامی ویژه برای آنها قائل بود. به افراد کتابخوان نمی‌توان کتاب هدیه داد زیرا احتمال آنکه آن را خوانده باشند هست، مگر وقتی که شما بدانید او به دنبال چه کتابی است. یکی از عیدی‌های جذاب برای افراد کتابخوان بوک مارک‌ها است. بوک مارک عروسکی بومی پری جان یک بوک مارک زیبا و خواستنی است که با فرهنگ و آیین ایرانی هم متناسب است.

عروسک عیدی جذاب کودکان

از گذشته تا به امروز در فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن بزرگ‌تر به کوچک‌ترها و به خصوص بچه‌ها عیدی می‌دهند. دادن هدیه به کودکان بسیار لذت بخش است و آنها را خوشحال می‌کند. از طرفی دیگر کودکان از دید و بازدیدهای عید خسته می‌شوند و گرفتن هدیه می‌تواند آنها را راضی و خوشحال کند. چه هدیه‌ای بهتر از عروسک‌های محلی می‌توان برای عیدی دادن به کودکان پیدا کرد؟ 

انتخاب عروسک محلی برای عیدی دادن هم کودک را خوشحال می‌کند و هم او را با فرهنگ کشورش آشنا می‌کند. به این صورت شما دو قدم برداشته‌اید و ارزش و فرهنگی را به کودک هدیه داده‌اید. از جمله عروسک‌های محلی دست ساز که می‌توانید به عنوان عیدی در نظر بگیرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. تمامی این موارد در سایت روستاتیش موجود است و می‌توانید به صورت اینترنتی آنها را تهیه کنید.

ست بانکه سرامیکی طرح هدهد

هدهد نماد زیبایی، خوش‌خبری و راهنمایی است. شما می‌توانید یک ست بانکه سرامیکی طرح هدهد را به عنوان عیدی تهیه کنید. همچنین می‌توانید داخل آن را با شیرینی و شکلات پر کنید تا جلوه بیشتری داشته باشد.

کلام آخر در باب فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن

همان طور که گفته شد عیدی دادن ریشه دیرینه‌ای در فرهنگ ایرانی دارد و فلسفه عیدی دادن و عیدی گرفتن نیز ابراز محبت و دوستی و همچنین آرزوی برکت کردن برای دیگران است. طبق آیین و رسوم اعضای خانواده به هم هدیه یا عیدی می‌دهند و بزرگ‌ترها به کوچک‌ترهایی که به دیدن آنها می‌روند عیدی می‌دهند. عیدی می‌تواند شامل هدیه یا وجه نقد باشد و انتخاب آن به فرد عیدی دهنده برمی‌گردد.

منبع:

beytoote.com

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی