چرا بهتر است کیف چرم نخریم؟

نه به چرم

چرا بهتر است کیف چرم نخریم؟

این روزها با تغییر سبک زندگی و تمایل بسیاری از ما انسان ها به تجمل گرایی، استفاده از محصولات چرمی بیش از پیش افزایش پیدا کرده و هرروز نیز بر طرفداران این محصولات افزوده می‌شود اما واقعا چنددرصد از ما به فرآیند تولید این محصولات و مضرات آن برای محیط زیست توجه داریم؟ چه بسا اگر بخواهیم با نگاه دقیق‌تری به این موضوع بنگریم، قطعا درصد زیادی از ما، استفاده از محصولات چرمی را به حداقل رسانده و جایگزین‌های بهتری را برای این محصولات پیدا می‌کنیم. بطور مثال هریک از ما با جایگزینی یک کیف پارچه‌ای به جای یک کیف چرمی می‌توانیم سهم قابل توجهی در حفاظت از محیط زیست داشته و فرهنگ فعلی استفاده از محصولات چرمی را اصلاح کنیم.

نه به چرم no leather

کیفی از بره‌های تودلی!

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

در بحث تولید و استفاده از محصولات چرم حیواناتی همچون مار، روباه، کروکودیل، خرس، کانگورو و دیگر حیوانات وحشی، تکلیفمان کاملا روشن است و به خوبی می‌دانیم که کشتار این نوع حیوانات صرفا جهت بهره وری از چرم آن ها صورت می‌گیرد که قطعا فکرکردن به آن نیز بسیار آزاردهنده خواهد بود. البته برخلاف بسیاری از برندهای مشهور دنیا که از پوست این حیوانات بسیار بهره می‌برند و حتی در کشور ما نیز این محصولات را به فروش می‌رسانند، خوشبختانه در کشور خود ما، بنا به اعتقادات دینی و مذهبی، تولید چرم از پوست حیوانات غیرحلال گوشت جرم است و پیگرد قانونی دارد. چرم حیوانات وحشی به دو صورت به دست می‌آید، یعنی یا از طبیعت و یا بصورت پرورشی که در ایران هیچ‌یک از این موارد وجود ندارد و فروش آن نیز ممنوع است؛ بنابراین نگرانی چندانی از بایت کشتار این نوع حیوانات نداریم و بیشتر بحث ما استفاده از چرم حیوانات حلال گوشتی همچون گاو و گوسفند است. به واقع وقتی حرف از محدودیت استفاده از محصولات چرمی و احترام به محیط زیست به میان می‌آید، بسیاری از طرفداران این محصولات معتقدند که با تولید محصولات چرمی می توان از هدررفت پوست حیواناتی چون گاو و گوسفند که جهت مصارف خوراکی تحت کشتار قرار می گیرند، جلوگیری کرد؛ شاید این نظریه در نگاه اول منطقی به نظر آید اما درپس همین نظریه، واقعیاتی نهفته است که می تواند ذهن ما را بیش از پیش روشن کند. گرچه بخشی از چرم مورد نیاز کارخانه‌های چرم سازی از همین حیوانات تهیه می شود اما نباید این موضوع را فراموش کرد که متاسفانه در بسیاری مواقع نیز پرورش همین حیوانات بیشتر باهدف بهره وری از پوست آن ها صورت می‌گیرد که این موضوع جای تامل دارد. بطور مثال برای تهیه نوعی از چرم که بسیار شهرت دارد، بره‌های تازه متولد شده و یا حتی بره‌های داخل شکم مادر را می‌کشند تا از پوست آن بهره برداری کنند که متاسفانه در ایران نیز این اتفاق می‌افتد.

آلودگی‌های کشنده ناشی از صنعت چرم سازی

علاوه بر کشتار حیوانات جهت استفاده در صنعت چرم سازی، نکته ی دیگری که بسیار حایزاهمیت است، فرآیند چرم سازی و آسیب‌های ناشی از این فرآیند بر محیط زیست است.  بدیهی است که برای تبدیل پوست فسادپذیر به چرم فسادناپذیر، مواد شیمیایی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه بشر در گذشته های بسیاردور صرفا از نمک یا مواد گیاهی برای دباغی پوست استفاده می‌کرد اما امروزه برای تبدیل پوست به چرم موردنظر، از مواد بسیار مضر و خطرناک شیمیایی استفاده می‌شود که ترکیبات کروم از مهمترین این مواد هستند. موادی چون فرمالیدها، مشتقات قطران زغال سنگ، سولفورسدیم، انواع روغن‌ها و رنگ‌های شیمیایی نیز در این صنعت کاربرد دارند که مجموعا می‌توانند باعث آسیب جدی به محیط زیست، آب، هوا، خاک و حتی نابودی آن شوند. جدا از تمام مضرات شیمیایی ناشی از چرم سازی، فرار بسیاری از جانوران از محدوده کارخانه‌ها و عدم مهاجرت پرنده‌ها به برخی از تالاب‌ها، نمونه بسیار کوچکی از این آسیب ها هستند که اکوسیستم را نیز به خطر می‌اندازند. متاسفانه باید بپذیریم بسیاری از کارخانه‌ی چرم سازی تحت هر شرایطی که مشغول به فعالیت هستند و حتی اگر بیشترین استانداردهای ممکن را نیز رعایت می کنند اما با این حال، محیطی آلوده به شمار می‌روند. از آلودگی صوتی گرفته تا بوی بد موجود در کارخانه و پساب‌های باقیمانده از فرآیند چرم سازی که مضرات بسیاری برای محیط زیست دارند. اصلا به همین خاطر است که کارخانه های چرم سازی دور از محل زندگی مردم ساخته می‌شوند. افرادی که در نزدیکی کارخانه‌های چرم سازی زندگی می‌کنند از این آسیب ها درامان نیستند. حتی افرادی که در این کارخانه ها کار می‌کنند، درمعرض بیماری‌های مختلف از جمله سرطان های ریه، سینوس، خون و … قرار دارند.

مصرف کنندگان هشیار باشند!

اما در کنار تمام آنچه گفته شد، مهم است بدانید که مقداری از این مواد سمی برای همیشه در چرم باقی می‌مانند و حتی می توانند سلامت مصرف کنندگان را نیز به خطر بیندازد و منجر به آلرژی های مادام العمر، بیماری های پوستی و … شوند. موضوعی که متاسفانه بسیاری از ما مصرف کنندگان از آن بی اطلاع هستیم و یا اصلا توجهی به آن نداریم، بنابراین یک انتخاب تجملاتی را بر سلامت خود اولویت می دهیم! اگر فکر می کنید که نام یک برند یا قیمت یک کالای چرم بیانگر سلامت بیشتر آن کالا است، باید بدانید که هیچ تضمینی برای این تفکر وجود ندارد و معدود کارخانه‌هایی هستند که چرم را با استانداردهای بسیار بالا به بازار عرضه می‌کنند و گفته می‌شود که این محصولات در کشورهای آسیایی به فروش نمی‌رسند.

حالا با این تفاسیر انتخاب با شماست که آیا هنوز هم به استفاده از محصولات چرم و در دست گرفتن یک کیف از جنس پوست حیوانات تمایل دارید یا می‌خواهید با تغییری در دیدگاه خود، انواع کیف‌هایی را انتخاب کنید که آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند و مهمتر از آن می‌توانند سلامتی را به شما هدیه بدهند؟

نه به چرم
نه به چرم

مزایای کیف‌های پارچه‌ای چیست؟

*دوستدار محیط زیست

همانطور که بطور مفصل در مورد معایب استفاده از محصولات چرمی صحبت کردیم، قطعا اولین مزیت استفاده از کیف‌های پارچه‌ای، حفاظت از محیط زیست و احترام به نعمت‌های الهی است. به واقع، کیف‌های پارچه‌ای، دوستدار محیط زیست هستند و می‌توانند جایگزین بسیارخوبی برای کیف‌های چرمی باشند. خوشبختانه درچرخه تولید این نوع کیف‌ها آسیب زیادی به محیط زیست و آلودگی های ثانویه نیست و با خیالی آسوده می توان این کیف‌های پارچه ای را دست گرفت. 

*تنوع در طرح و رنگ 

شاید برخی‌ها بنا به همان بحث تجمل گرایی تمایل چندانی به استفاده از کیف‌های پارچه‌ای نداشته و برتری خاصی برای کیف‌های چرمی قائل باشند اما واقعیت این است که این روزها کیف‌های پارچه‌ای نیز جایگاه ویژه‌ای در عرصه مد پیدا کرده و طرفداران بسیاری دارند. برخلاف کیف‌های چرمی که محدود به چند طرح و رنگ می‌شوند، تنوع در طرح و رنگ کیف‌های پارچه‌ای و تولید آنها در انواع مدرن و سنتی، یکی دیگر از مزایای این نوع کیف ها به شمار می رود؛ کیف هایی که می توانند نظر مشتریان با هر سلیقه‌ای را جلب کرده و آن ها را به خرید انواع این کیف‌ها ترغیب کنند. این نوع کیف‌ها اغلب با دستانی هنرمند دوخته می‌شوند که می‌توانند هنر شهرهای مختلف را به نمایش گذارند و منجر به احیای دوباره سنت‌ها نیز شوند. 

کیف‌های سوزن دوزی و گلابتون دوزی از انواع این کیف‌هایی است که با هنر دست زنان روستایی ترکیبی زیبا و اصیل از کیف های دستی می دهند.

*سبک و مناسب تمام رده‌های سنی

کیف‌های پارچه‌ای همچنین برای کسانی که تمایل به استفاده از کیف‌های سبک دارند، گزینه بسیارمناسبی است. البته نباید فراموش کرد که وزن سبک این کیف ها دلیلی بر عدم استقامت آن ها نیست و تولید کنندگان کیف های پارچه‌ای، استانداردهای خاصی برای دوخت این کیف ها قائل هستند.

خصوصا کیف‌هایی که با پارچه‌های تمام پنبه و دستبافت درست می‌شوند خنکی و سبکی بسیار خوبی دارند که آنها را مناسب تابستان می کند و از طرفی برای کارهای روزمره کاربردی.

 همچنین افراد در رده های سنی مختلف می توانند به راحتی از این کیف ها در هر فضایی بهره برند. درست برخلاف کیف‌های چرمی که فقط طیف خاصی از مشتریان قادر به استفاده از آنها هستند و عملا تمام رده‌های سنی و بطور مثال کودکان و دانش آموزان نمی‌توانند به راحتی چنین کیف‌هایی را در دست بگیرند.

*مقرون به صرفه

همانطور که می‌دانید محصولات چرمی از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند و برای خرید این محصولات از جمله کیف‌های چرم، باید هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل شد اما قیمت کیف‌های پارچه‌ای در قیاس با کیف‌های چرمی بسیار مقرون به صرفه بوده و مشتریان فقط با بخشی از هزینه کیف‌های چرمی به راحتی می‌توانند این کیف‌ها را تهیه کنند.

بطورکلی مجموع این مزایا موجب شده تا کیف‌های پارچه‌ای طیف وسیعی از مشتریان را به خود اختصاص داده و نظر بسیاری را به خود جلب کنند اما با تمام این احوال، قطعا هنوز هم افراد بسیاری هستند که نتوانسته‌اند با این نوع کیف‌ها ارتباط برقرار کرده و آن ها را جایگزین کیف‌های چرمی کنند. چه بسا که اگر این اتفاق بیفتد و طرفداران کیف های چرمی هرکدام به اندازه یک کیف از خرید این نوع کیف‌ها خودداری کنند و خرید کیف پارچه‌ای را مدنظر قرار دهند، به طور حتم شاهد تحول عظیمی در فرهنگ استفاده از کیف های دوستدار محیط زیست خواهیم بود. ضمن اینکه باتوجه به خطرات احتمالی محصولات چرمی در سلامت انسان‌ها می توانیم تاحدقابل توجهی به سلامت خود و دیگر افراد جامعه کمک کنیم.

 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

نه به چرم علامت وگن ها logo wegan
بخشی از سود فروش محصولات در روستاتیش به یک پروژه توسعه روستایی تخصیص داده می شود.

2 دیدگاه

  1. اونقدر اشتباه زندگی کردنو خوب یاد گرفتیم که یه عمر طول می کشه کنار بزاریمش . ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

منو اصلی